Tunelul [Copertă tare]

Tunelul [Copertă tare]
105,00 MDL (21,97 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Inca de la aparitie, in 1948, in revista Sur a Victoriei Ocampo, romanul Tunelul s-a bucurat, de aprecierile elogioase ale unor mari scriitori ca Thomas Mann, Graham Greene si Albert Camus, autorul fiind considerat un „clasic existentialist“.

Roman tulburator si captivant despre dragoste si moarte, intemeiat pe o investigatie existentiala a dramei determinate de imposibilitatea comunicarii cu semenii, de solitudinea iremediabila a individului si mai cu seama a artistului, de abisul halucinant dintre puritate si nebunie, Tunelul este confesiunea pictorului Juan Pablo Castel.

Din inchisoare, acesta decide sa relateze faptele si sa dezvaluie motivele obscure care l-au determnat s-o omoare pe María Iribarne. Sondand cu rigoare magistrala conditia tragica a omului contemporan, izvorata din credinta excesiva in ratiune, Sabato descrie modul in care un artist sensibil si talentat ajunge treptat, sub imperiul propriilor demoni launtrici, de la obsesia atotstapanitoare pentru dragostea absoluta la gelozie (auto) distrugatoare, apoi la nebunie si crima.


Recenzii

”Dar ce particularizează Tunelul lui Ernesto Sabato este nu doar stilul necruţător, minimalist în sensul neorelist al termenului, ci şi o dublă variantă de lectură. Astfel că îl putem recepta la cel puţin două niveluri, primul sugestionând că Juan Pablo Castel o ucide pe Maria Iribarne pentru că nu o poate satisface erotic. A doua interpretare trimite la ipotezea că pictorul Juan Pablo Castel o ucide pe Maria Iribarne după ce aceasta, în calitate de privitoare, îi trădează creaţia. Justificarea, în fiecare caz, rămâne obscură, aşa cum îi stă bine unui ,,act gratuit’’ în linia lui André Gide: ,,Capul îmi este ca un labirint întunecos. Uneori nişte străfulgerări luminează unele coridoare. Nu reuşesc niciodată să aflu de ce fac anumite lucruri.’’

În ambele cazuri separat, dar lectura mea personală cumulează amândouă variantele, este vorba de o plonjare în inconştientul impulsului criminal, o temă care a făcut deliciul literaturii de azi şi de ieri. Perfect fidel existenţialismului care bântuia arta deceniilor cinci şi şase ale secolului XX, romanul Tunelul poartă un titlu negru, predestinat auctorial, simbolizând gaura neagră a inconştientului, dar şi vaginul ca loc al ,,pierderii’’masculine. Practic, personajul masculin îşi suprimă iubita pentru că nu poate ajunge la esenţa feminităţii ei.

Îndrăgostit de Maria pentru că ea se dovedise, printre atâţia mediocri, singura privitoare dintr-o expoziţie care fusese atentă la detaliul cel mai subtil al picturii sale, Juan Pablo Castel face o obsesie pentru ea. Deşi măritată cu un orb şi reticentă, Maria îi va ceda, însă pare să mimeze plăcerea erotică. Pus în faţa unei neputinţe erotice de ordin psihologic, pictorul devine din gelos un obsedat nu înainte de a proba aproape certa infidelitate a Mariei. Ce fascinează la acest roman este problematica părţii albe, raţionale, din noi, în continuă luptă cu partea neagră, cu iraţionalul. Nu în ultimul rând putem medita, plecând de la această lectură, la ce înseamnă a poseda o fiinţă iubită, la care trebuie să fie limitele acestei posesii.

Plusuri: Citim un roman care tratează exemplar rădăcina triplei formule eros-moarte-creaţie.

Recomandari: Iubitorilor de literatură existenţialistă, celor care cred că viaţa înseamnă ,,o seamă de strigăte anonime într-un pustiu de aştri nepăsători’’.

--  Anca Giura, Bookblog.ro

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 192
Editura: Humanitas
Apariția: 2012
ISBN: 978-973-689-500-6
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.4000

Pareri

Bestseller.md îți mai recomandă: