Tunelul [eBook]

Mai multe poze

Tunelul [eBook]
63,99 MDL (13,39 RON)
Downloadează Gratuit un Fragment
Ediția Print (PDF)
63,99 MDL (13,39 RON)

Descriere

Încă de la apariţie, în 1948, în revista Sur a Victoriei Ocampo, romanul Tunelul s-a bucurat, de aprecierile elogioase ale unor mari scriitori ca Thomas Mann, Graham Greene şi Albert Camus, autorul fiind considerat un „clasic existenţialist“.

Roman tulburător şi captivant despre dragoste şi moarte, întemeiat pe o investigaţie existenţială a dramei determinate de imposibilitatea comunicării cu semenii, de solitudinea iremediabilă a individului şi mai cu seamă a artistului, de abisul halucinant dintre puritate şi nebunie, Tunelul este confesiunea pictorului Juan Pablo Castel. Din închisoare, acesta decide să relateze faptele şi să dezvăluie motivele obscure care l-au determnat s-o omoare pe María Iribarne. Sondând cu rigoare magistrală condiţia tragică a omului contemporan, izvorâtă din credinţa excesivă în raţiune, Sabato descrie modul în care un artist sensibil şi talentat ajunge treptat, sub imperiul propriilor demoni lăuntrici, de la obsesia atotstăpânitoare pentru dragostea absolută la gelozie (auto)distrugătoare, apoi la nebunie şi crimă.


Recenzii

„Îi admir duritatea şi intensitatea.“-- Albert Camus

„Impresionant.“ -- Thomas Mann

„Romanul lui Sabato rămâne la fel de angoasant şi memorabil ca în momentul apariţiei lui.“-- New York Times

„În cartea lui Sabato, dragostea nu promite serenitate, ci pericol.“ -- Los Angeles Times Book Review

”Temele majore ale romanului lui Sabato sunt dezumanizarea tipica din societatea moderna (sa nu uitam ca actiunea se petrece in plin avant “peronist” in Argentina), dragoste vs. singuratate si foarte pregnanta in acest roman, tema rolului logicii (eroul principal ia tot timpul decizii bazate pe logica, uneori pe un exces de logica,alteori decizand “sa nu ia nici o decizie”, de exemplu atunci cand o urmareste pe Maria, de care se indragostise sau, mai precis, devenise obsedat de ea).” -- Marius Ghenea, www.ghenea.ro

Tunelul este un roman trist si pesimist; este un roman care iti lasa un gust amar si care te face sa te intrebi daca nu cumva ""in orice caz, exista un singur tunel, intunecos si singuratic: al meu...". Si atunci, de ce ar merita citit? In primul rand pentru maretia compozititiei, pentru felul in care la sfarsit ai impresia ca intr-adevar ai strabatut un labirint si ai descoperit un om. In al doilea rand pentru personajul care cu siguranta exista si in realitate si in care exista pericolul sa ne transformam daca nu ne impotrivim valului individualist al societatii de azi.” -- Raluca Alexe, www.bookblog.ro

"Ernesto Sabato a reuşit o arheologie a crimei, a descris fiecare element ce poate duce la crimă şi totuşi ca în orice sit arheologic rămân lucruri de explorat şi lucruri care nu se pot explica. Forarea în adâncul minţii umane este cel mai greu lucru de pe pământ, pentru că mintea se confundă adeseori cu inima." -- Cristian Alexandru, www.bookiseala.ro

”Dar ce particularizează Tunelul lui Ernesto Sabato este nu doar stilul necruţător, minimalist în sensul neorelist al termenului, ci şi o dublă variantă de lectură. Astfel că îl putem recepta la cel puţin două niveluri, primul sugestionând că Juan Pablo Castel o ucide pe Maria Iribarne pentru că nu o poate satisface erotic. A doua interpretare trimite la ipotezea că pictorul Juan Pablo Castel o ucide pe Maria Iribarne după ce aceasta, în calitate de privitoare, îi trădează creaţia.

Justificarea, în fiecare caz, rămâne obscură, aşa cum îi stă bine unui ,,act gratuit’’ în linia lui André Gide: ,,Capul îmi este ca un labirint întunecos. Uneori nişte străfulgerări luminează unele coridoare. Nu reuşesc niciodată să aflu de ce fac anumite lucruri.’’

În ambele cazuri separat, dar lectura mea personală cumulează amândouă variantele, este vorba de o plonjare în inconştientul impulsului criminal, o temă care a făcut deliciul literaturii de azi şi de ieri. Perfect fidel existenţialismului care bântuia arta deceniilor cinci şi şase ale secolului XX, romanul Tunelul poartă un titlu negru, predestinat auctorial, simbolizând gaura neagră a inconştientului, dar şi vaginul ca loc al ,,pierderii’’masculine. Practic, personajul masculin îşi suprimă iubita pentru că nu poate ajunge la esenţa feminităţii ei.

Îndrăgostit de Maria pentru că ea se dovedise, printre atâţia mediocri, singura privitoare dintr-o expoziţie care fusese atentă la detaliul cel mai subtil al picturii sale, Juan Pablo Castel face o obsesie pentru ea. Deşi măritată cu un orb şi reticentă, Maria îi va ceda, însă pare să mimeze plăcerea erotică. Pus în faţa unei neputinţe erotice de ordin psihologic, pictorul devine din gelos un obsedat nu înainte de a proba aproape certa infidelitate a Mariei. Ce fascinează la acest roman este problematica părţii albe, raţionale, din noi, în continuă luptă cu partea neagră, cu iraţionalul. Nu în ultimul rând putem medita, plecând de la această lectură, la ce înseamnă a poseda o fiinţă iubită, la care trebuie să fie limitele acestei posesii.”

Plusuri: Citim un roman care tratează exemplar rădăcina triplei formule eros-moarte-creaţie.

Recomandari: Iubitorilor de literatură existenţialistă, celor care cred că viaţa înseamnă ,,o seamă de strigăte anonime într-un pustiu de aştri nepăsători’’.

--  Anca Giura, Bookblog.ro


Despre Autor

Ernesto Sabato s-a nascut la Buenos Aires in 1911, intr-o familie de emigranti italo-albanezi. La 16 ani s-a alaturat unor grupuri de anarhisti, apoi de comunisti, dar a inteles ca „materialismul dialectic“ e o contradictie in termeni, iar atunci cand, in 1935, ar fi trebuit sa mearga la Moscova, la o scoala leninista, a reusit sa „evadeze“, „tradand“ cauza comunista si evitand astfel soarta atator intelectuali de stanga inghititi de Gulag. Si-a sustinut doctoratul in fizica, apoi a plecat la Paris, unde a lucrat la Laboratorul Curie si s-a apropiat de grupul artistilor suprarealisti.

Dupa razboi renunta la cariera stiintifica pentru cea literara. Primul roman, Tunelul (1948), e respins de toate editurile („Ce roman poate sa scrie un fizician!“ exclama neincrezator un scriitor de renume), dar un prieten il ajuta sa publice cartea care are un succes neasteptat. Albert Camus ii trimite o scrisoare calduroasa si recomanda Tunelul editurii Gallimard. Succesul nu-l transforma pe Sabato in acel gen de scriitor profesionist care publica un roman pe an. Ramane una dintre cele mai vii si patrunzatoare constiinte ale secolului.

Romane:
El tunel (Tunelul), 1948
Sobre heroes y tumbas (Despre eroi si morminte), 1961
Abaddon, el exterminador (Abaddon exterminatorul), 1974

Detaliile Produsului

Titlu Original: El Túnel
Limba: Română
Editura: Humanitas
Apariția: 2012
ISBN: 978-973-689-568-5
Compatibil cu: iPhone, iPad, Android, Windows Phone
Pagini Ediție Print: 192

Pareri

Bestseller.md îți mai recomandă: