Revoluția Twitter. Episodul Întâi: Republica Moldova

Revoluția Twitter. Episodul Întâi: Republica Moldova
80,00 MDL (16,74 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Cartea aceasta este consacrată aşa-numitei "Revoluţii Twitter", care a avut loc pe 7 aprilie 2009 în Republica Moldova. în acea zi, zeci de mii de oameni s-au adunat în centrul Chişinăului pentru a protesta împotriva presupuselor fraude electorale pe care le-ar fi comis Partidul Comuniştilor, aflat la guvernare, în timpul alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009.

De fapt, protestele au început chiar a doua zi după alegeri: pe 6 aprilie, membrii unor ONG-uri din Chişinău, utilizând internetul şi telefonia mobilă (in special reţelele Twitter şi Facebook), i-au îndemnat pe cetăţeni să participe la o manifestaţie paşnică intitulată sugestiv "Zi de Doliu pentru Moldova". Pe 6 şi pe 7 aprilie, lumea s-a adunat spontan, luând prin surprindere atât puterea, cât şi opoziţia.

Totuşi, pe 7 aprilie, protestul paşnic s-a transformat într-o adevărată răscoală populară: spre sfârşitul zilei, zeci de persoane (în special poliţişti, dar şi câţiva protestatari) erau internate în spitale cu traumatisme diverse, Preşedinţia era devastată, iar sediul Parlamentului ardea în flăcări.

Nimeni nu ştie cu exactitate ce a declanşat furia maselor. Autorii acestei cărţi încearcă să analizeze mai multe cauze posibile, care au determinat direct sau indirect izbucnirea violenţelor. Printre acestea, sărăcia cronică a moldovenilor, înflorirea corupţiei, ineficienţa instituţiilor statului, regimul cvasidictatorial al comuniştilor etc.

Dar acesta este cadrul general al revoltei. Nu mai puţin importante sunt evenimentele, deciziile şi declaraţiile politice care s-au produs în ajunul sau în ziua protestelor: cu câteva zile înainte de alegeri, tinerii protestau împotriva samavolniciei poliţiei; imediat după alegeri, preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, declara că nu are nevoie de participarea opoziţiei la actul de guvernare a ţării; pe 7 aprilie, trupele de ordine se angajează într-o confruntare deschisă cu mulţimea, provocată, la rândul ei, de câteva persoane dubioase, pentru ca mai apoi, în doar câteva ore, să cedeze cu o inexplicabilă uşurinţă atât sediul Parlamentului, cât şi Preşedinţia.

Revoluţia Twitter. Episodul întâi: Republica Moldova este o carte necesară nu numai pentru politologi, sociologi, istorici sau jurnalişti. Ea este necesară pentru Republica Moldova însăşi şi pentru cetăţenii ei. Nu este exclusă ipoteza că pe 7 aprilie 2009, în Moldova, a luat foc Bastilia. Pentru prima dată, în scurta istorie a acestei ţări, simbolurile statului au devenit simboluri ale oprimării, iar acesta este un prim pas spre conştiinţa politică a naţiunii.

"Statul suntem noi", au strigat, de fapt, masele disperate şi, totodată, decise să schimbe destinul Moldovei. De acum înainte, nicio guvernare nu va putea să nu ţină cont de acest strigăt, pentru că, altfel, rămâne fără cetăţeni şi fără ţară.

Indiferent de interpretările care vor fi date evenimentelor din aprilie 2009, volumul de faţă este, cu toate calităţile şi lacunele sale, o primă contribuţie importantă la acest subiect, realizată de savanţi şi de publicişti din Republica Moldova şi de peste hotare.

Recenzie

Cartea a apărut iniţial în engleză. Probabil, pentru a lega termenul Revoluţia Twitter de Republica Moldova. Şi a fost lansată la Târgul de carte de la Frankfurt din octombrie 2010. Recent a intrat în librării şi varianta română a volumului.

Volumul conţine o cronologie şi imagini ale evenimentelor din 7 aprilie 2009. Urmate de eseuri ale jurnaliştilor, istoricilor, analiştilor politici din Republica Moldova, România, Olanda, Franţa.

„...aşa numitele „revoluţii de culoare", notează Wim van Meurs, din fostele republici sovietice au pregătit calea pentru Revoluţia Twitter din Moldova: Revoluţia Trandafirilor de la Tbilisi din noiembrie 2003 şi Revoluţia Portocalie de la Kiev de la sfârşitul anului 2004 şi începutul anului 2005 (încurajată şi asistată de revoluţia sârbă împotriva lui Miloşevici). Aceste trei revoluţii au stabilit un model şi o strategie pe termen lung a campaniei politice de masă şi au construit o coaliţie între partidele eterogene aflate în opoziţie."

In aprilie 2009, în Republica Moldova a fost episodul întâi. Serialul revoluţiilor Twitter continuă: revoluţia din Iran împotriva regimului ayatollahului Khamenei din iunie 2009. Iar mai nou, cele din Tunisia, Egipt şi Iordania.

Revoluţionarii din secolul al XVIII-lea luptau să ocupe un sat sau un oraş pentru a avea o platformă de unde să-şi prezinte cererile. Revoluţionarii secolului al XIX-lea luptau pentru cucerirea minţilor elitelor politice. în secolul al XX-lea, propaganda şi audienţa de masă au devenit esenţiale pentru orice revoluţionar care vrea să ocupe sfera publică.

-- Gheorghe Erizanu, editor, autorul lucrării ”Ce spun cărțile”

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 132
Editura: Știința
Apariția: 2010
ISBN: 978-9975-67-731-8
Dimensiuni: 14 x 22 cm
Greutatea: 0.4880

Pareri