Politici Publice Complexe. Tehnici și repere

Politici Publice Complexe. Tehnici și repere
372,00 MDL (77,82 RON)

Disponibilitate: În Stoc

Doar 1 exemplar disponibil

sau

Descriere

Deciziile luate de guverne implica costuri și beneficii. Felul in care raspund autoritațile la nevoile și așteptarile unei populații poate fi dezastruos, dar și benefic pentru numeroșii sai actori, formând o bogata textura de motive politice și economice, sociale și culturale, care creeaza contextul oricarui tip de intervenții guvernamentale.

Complexitatea acestor legaturi formale și informale reprezinta obiectul central al acestei publicații, care-și propune sa ofere cititorilor sai o fascinanta colecție de perspective asupra luarii deciziilor in sectorul public, al ciclurilor politicii publice, al paradigmelor care descriu interacțiunea adaptiva dintre actori, decidenți și grupuri de interese, ca actori raționali.

Cei care-și doresc ca aceste intervenții sa-și atinga scopul propus intr-o lume tot mai complexa ar trebui sa invețe a evalua aceste decizii prin criterii de eficiența, eficacitate, oportunitate, echitate, prin care putem identifica și interpreta date relevante și alternative existente.

Studiul imbina trei aspecte majore ale procesului politic: autoritațile guvernamentale și procesul de luare a deciziilor, teoriile și metodele analizei politice, dar și alegerile pe care le facem ca entitați colective (familii, comunitați, populații, națiuni) cu privire la diverse politici publice la orice nivel de guvernare.

Aplicarea instrumentelor de analiza politica ajuta la interpretarea unor complexe date sociale sau argumente, la evaluarea unor cursuri concurente de acțiune și intervenție in sectorul afacerilor publice, ajutându-ne sa anticipam consecințele alegeri. 

Numeroasele studii de caz completeaza armonios logica acestui studiu, ilustrând astfel dificultațile analizelor politice și valoarea lor in procesul de schimbare ori de continuitate și inerție in contextul societaților moderne.

Actorii procesului decizional

O legitate indestructibila a procesului decizional este ca diversi actori interni si externi se gasesc intr-un proces continuu de cooperare si competitie asupra bunurilor si serviciilor sistemului existent. Actorii sistemici sunt cei care formuleaza deciziile finale ale mediului politic (birocratii, oamenii politici, tehnocratii), in timp ce actorii non-sistemici sau non-institutionali (grupuri sociale si entitati care nu sunt supuse ierarhiei institutionale) au tendinta de a urma, uneori prin negocieri si re-aranjari succesive, regulile existente in vederea reflectarii mai fidele a propriilor interese.

Mecanismul declansator pentru cooperare, conflicte sau negocieri poate fi masurat in functie de: scopul, intensitatea si timpul alocat pentru tema de interes abordata. Par-tidele politice sunt, fara indoiala, vehicule ideale in articularea unor teme sensibile pentru public, mai ales când actorii lor participa activ la discutarea unor politici sau programe. Soarta partidelor atârna insa de capacitatea lor de a atrage si reproduce voturi (sprijin popular) si de a detine un rol la formarea puterii, niciodata o conditie definitiv rezolvata in sistemele pluraliste.

Ca agenti politici, partidele pot cunoaste caderi si urcusuri, care alimenteaza crize prelungite (gridlocks), sau instabilitati ciclice, motiuni de cenzura, caderi de guverne si alegeri anticipate.

Actorii politici sunt, la rândul lor, influentati de natura regimului politic, care include, dar nu se rezuma la: structura autoritatii executive si legislative (separatie rigida a puterilor ori cumularea puterii legislative si executive de catre partidul câstigator in alegeri (de tip „Westminster"), executive bicefale sau parlamentare accentuate, sistem electoral (majoritare, proportionale, in care marimea districtelor, repartizarea voturilor si plafoanele de trecere, sistemul de finantare politica sunt, in fiecare caz aparte, factori-cheie la re-producerea puterilor politice), tipul de organizare interna a statului (federal vs unitar, centralizat vs descentralizat).

Regulile pot fi „putin prietenoase" intrarii unor noi actori intr-un sistem bipartit, desi putem afirma ca exista o sumedenie de forme de a impiedica inregistrarea partidelor si in alte sisteme politice.

 

Despre Autor


 

Igor Munteanu și-a început cariera profesională după absolvirea Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA) din București (1990-1992), în Administrația prezidențială a primului președinte din Republica Moldova (Mircea Snegur). Studiile de licență le-a făcut în jurnalism la Universitatea de Stat din Moldova (USM). Ulterior, studiile masterale de Administrație și Științe Politice au fost urmate de studii doctorale la ULIM (2000-2003). În perioada 1994-1996, Igor Munteanu a contribuit la deschiderea și administrarea Fundației Internaționale pentru Sisteme Electorale (IFES) la Chișinău.

În anii 1996-1999 editează revista „Arena politicii” în calitate de redactor-șef adjunct. Din 1993, contribuie la înființarea și dezvoltarea unuia dintre primele think-tankuri din RM, Fundația Viitorul, cunoscută astăzi cu numele de IDIS Viitorul (Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale). Pe parcurs, Igor Munteanu colaborează activ la o serie de reviste internaționale, cooperând în special cu RFERL, RFI, Vocea Americii, făcând parte din diverse colegii internaționale.

Este membru al colegiului editorial al revistei SEER (Journal of Social and Labor Affairs) și membru al Consiliului BTD (Balkan Trust for Democracy), BSTF (Black Sea Trust Fund) în 2006-2009. Din 2003 până în 2008, este expert independent în cadrul Comisiei Instituționale a Consiliului Europei (CoE), participând la monitorizarea, scrierea și prezentarea unor rapoarte de țară în domeniul autonomiei locale și regionale.

A conferențiat cursuri de politici publice la ASEM (2006-2008) și ULIM (2015). În august 2012 a absolvit un program de educație executivă la Universitatea Harvard (Kennedy School of Government). În perioada 2010-2015, a exercitat funcția de Ambasador E.P. la Washington, cu atribuții de Ambasador itinerant pentru Canada (2010-2013) și Mexic (2011-2015).

Igor Munteanu este autor al mai multor monografii și lucrări colective științifice, apărute în RM și în străinătate. Exercită funcția de președinte al Consiliului Administrativ al IDIS și, totodată, a deținut în anul 2015 funcția de vicerector pentru Cooperare Internațională și Parteneriate Academice al ULIM.

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă tare
Pagini: 716
Editura: Cartier
Apariția: Ianuarie 2016
ISBN: 978-9975-86-0475
Dimensiuni: 17 x 24,5 cm
Greutatea: 1.3500

Pareri