Nobel. 02. Fără Ideal

Mai multe poze

Nobel. 02. Fără Ideal
89,00 MDL (18,62 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Henryk Sienkiewicz (1846–1916) a pătruns în conştiinţa europeană şi universală datorită, în primul rând, romanelor istorice. Premiul Nobel acordat în anul 1905, după  ce în 1896 publicase Quo vadis, avea să-l impună ca pe unul dintre cei mai cunoscuţi şi populari romancieri din lume.

Dincolo de interesul major faţă de istorie, pasiune manifestată încă de copil, Sienkiewicz era la curent cu ideile care se vehiculau în epocă, precum şi cu disputele purtate în zona literaturii şi artei. Excelent observator al evenimentelor şi al problemelor din viaţa socială şi politică, scriitorul s-a dovedit un fin cunoscător al sufletului uman şi mai ales al psihologiei feminine…

Pentru a demonstra că este un "scriitor total", a trecut dincolo de preocupările istorice şi a scris câteva romane social - psihologice (Fără ideal, 1891; Familia Połaniecki, 1894; Convulsii, 1910), în care exprimă idei, atitudini, concepţii proprii nivelului de gândire de la sfârşitul epocii, demonstrând totodată că stăpâneşte structura şi tehnica altor specii literare (jurnalul, epistolografia, memoriile etc). 

Structural, romanul se caracterizează prin descrierea detaliată a sentimentelor, dorinţelor şi trăirilor protagoniştilor, Sienkiewicz dovedindu-se un excelent cunoscător al psihologiei umane.

Rigoarea descrierilor din jurnal atestă credibilitatea şi autenticitatea mărturisirilor. Dincolo de caracterizările la nivel individual, sunt importante cele trei ipostaze ale iubirii care se desprind în urma evoluţiei naraţiunii…

Recenzii

Romanul Fără ideal al lui Henryk Sienkiewicz are ca fundaţie un subiectivism exagerat, care însă nu deranjează, ci chiar completează întreaga structură a cărţii, în echilibru cu latura psihologică, introspecţia generalizată, alcătuită de autor, care, în mod evident, coincide cu personajul şi apare sub numele lui Leon Ploszowski, un membru important al claselor înalte poloneze, unic deţinător a unei averi îndeajuns de mari încât grijile cotidiene să nu constituie vreo presiune asupra sa.

Bărbatul nu prezintă, cu toate acestea, niciun interes în a mări în vreun fel moştenirea primită, având ocupaţii integral de natură intelectuală, fiind un bun cunoscător al unor sfere culturale vaste, dominat de o dorinţă de a afla orice lucru nou care se poate adăuga în palmaresul său.

Cititorul se confruntă aşadar cu gândirea unui om deschis la „nou", termen care în timpul descris (aproape de secolul XX), însemna atât revoluţia artistică şi apariţia primelor semne ale artei moderne sau, în genere, a modernităţii, cât şi o revoluţie spirituală a omului de rând, care nu mai urmează îndeaproape canoanele tradiţionale (ca de exemplu măritişul de la o vârstă fragedă pentru a asigura o continuitate între generaţii şi o pseudo-stabilitate râvnită).

Plusuri: Lectură frumoasă, limbaj expresiv, preponderent descriere, analiză atentă a sinelui
    
Minusuri: Poate fi lipsa unor episoade mai dramatice în desfăşurarea operei
    
Recomandari: Celor răbdători, interesaţi de lectura liniştită.
 
-- Bianca Teodorescu, Bookblog.ro

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă tare
Pagini: 528
Editura: Litera
Apariția: 2013
ISBN: 9786066008297
Dimensiuni: 12 x 20 cm
Greutatea: 0.6500

Pareri