Matei Brunul

Matei Brunul

Preț de Listă: 200,00 MDL (41,84 RON)

Preț: 99,00 MDL (20,71 RON)

Economisești: 101,00 MDL (21,13 RON) (50%)

Disponibilitate: În Stoc

Doar 1 exemplar disponibil

sau

Descriere

Premiul literar „Augustin Fratila”, editia I, 2012

Premiul revistei Observator cultural, editia 2012

Premiul National de Proza al Ziarului de Iasi, 2012

Roman desemnat „Cartea anului 2011” de revista Contrafort

Premiul pentru Proza acordat de revista Ateneu, 2012

Premiul special al publicului la Gala Industriei de Carte din Romania, 2012

Lucian Dan Teodorovici incita cititorii, propunindu-le o ampla naratiune despre spatiul concentrationar comunist, despre victime si tortionari, despre destin si insingurare ca mijloc de autoaparare în fata adversitatilor unei societati politienesti care domina individul si ii supravegheaza fiecare clipa a vietii.

Dupa ce va fi cunoscut ororile inchisorilor si lagarele de munca, Brunul pare sa fi uitat de sine insusi pentru a se dedica marionetelor, ducind un trai anonim si anodin, intr-o lume cenusie si primejdioasa. Impreuna cu tovarasul Bojin si cu Eliza, doua personaje care-l insotesc permanent, misterul din viata lui trecuta se impleteste insa cu un altul, nou, a carui rezolvare ii va schimba perspectiva asupra istoriei sale personale.

Recenzii

Asta este intreaga carte: un excelent roman, o poveste in sensul originar, in care un povestitor (marionetistul) arata si spune tot ce trebuie sa vada si sa auda cititorul.” -- Adrian Jicu, octombrie 2012, in Ateneu, nr. 10

”Matei Brunul marcheaza, cred, o deloc ezitanta si pe deplin asumata miscare de recul spre izvoarele compozitiei romanesti dramatice, cu accentuate efecte filmice, dumasiene, care insista mai mult asupra continuturilor fabulei decit asupra mesteririi unui discurs narativ surprinzator si original. Teodorovici nu s-a ferit, asadar, de simetrii sau de maniheisme simbolice, de baletajul aproape desuet intre trecutul si prezentul eroului sau de asamblarea si taierea cadrelor dupa principiul autonomiei acelor tableaux din vechile tratate inchinate reprezentatiei teatrale.

De fapt, toate cele douazeci si cinci de capitole ale romanului Matei Brunul prezinta un soi de autonomie sui generis, de nuvele inlantuite conform unei logici narative nu foarte indepartate de modelul renascentist al naratiuni jucate, puse in scena. Refuzindu-le personajelor orice moft democratic destabilizator si indepartind orice ispita postmodernista, Teodorovici nu s-a ferit, apoi, nici de ipostaza autocratica a naratorului omniscient sau mai degraba a regizorului de film, asezat confortabil intr-un scaun, deasupra acelor fiinte de comedie, agitate si schimonosite in asa fel incit sa corespunda desenului sau interior, si mai ales Povestii ce se cere spusa.” -- Roxana Patras, octombrie 2011, in Timpul

”La romanul despre care vorbim am inceput sa ma gindesc, o spun oricit de greu de crezut ar putea parea, cu mai bine de zece ani in urma, dupa ce-am citit Inchisoarea noastra cea de toate zilele a lui Ion Ioanid. Acolo e amintita in treacat povestea lui Sviatoslav Tabacaru, un detinut care, dupa ce primeste o lovitura de piolet in cap din partea unui gardian, isi pierde memoria. E un mic amanunt de la care am pornit si am inceput sa gindesc aceasta poveste.

Sint fascinat de Gogol, de Cehov, de Bulgakov, de Harms, de Ilf si Petrov si asa mai departe... Mult mai departe, caci sint nenumarati scriitori rusi care n-au cum sa te lase indiferent. Insa (...) m-am gindit mult la modul in care sa abordez povestea. O perspectiva postmoderna, cu mijloacele postmodernismului, mi s-a parut de neconceput. Asa am simtit eu. Mi-am asumat, in cele din urma, un realism total, cel putin asta vreau sa cred.” -- Lucian Dan Teodorovici in interviu cu Vasile GARLET, martie-aprilie 2012, in Contrafort, nr. 3-4

”Privit in integralitatea sa, Matei Brunul e un roman foarte bine condus, in care detaliile se imbina, in final, precum dintii unui fermoar. Fapt cu atit mai surprinzator cu cit alternarea povestilor, schimbarea modului de focalizare, aminarea unor evenimente si eludarea completa a altora ar fi putut lasa impresia ca prozatorului ii scapa lucrurile de sub control. Departe de asa ceva, toate aceste tertipuri, niciodata parazitare, converg intr-o naratiune vie si tensionata, menita sa tina cititorul cu sufletul la gura.
De aceea (...) Matei Brunul consacra un prozator remarcabil, in masura sa spulbere, prin tematica si prin realizare, acuzele de frivolitate adresate intregii generatii.” -- Alex Goldis, martie 2012, in Romania literara, nr. 11

”Este povestea lui Matei Brunul, pe rind ucenic papusar, apoi maestru, autor, detinut, comunist indoctrinat, prieten, povestea omului nevinovat ce devine obiectul unui proces de reeducare de o acuitate psihica atit de tulburatoare, incit trimite spre o regindire a valorilor si a constantelor cu care cititorul s-a inconjurat pina atunci; este o analiza a fricii si a persuasiunii prin tortura fizica, o perceptie atit de radicala asupra centrului de greutate, asupra apartenentei la identitate si asupra modelarii calculate a unui sine vulnerabil.” -- Ioana Lionte, mai 2012, in Alecart, nr. 8

Despre Autor

Lucian Dan Teodorovici (n. 17 iunie 1975, Radauti) este coordonator al colectiei „Ego. Proza” a Editurii Polirom si senior editor al saptaminalului Suplimentul de cultura. Intre 2002 si 2006 a fost redactor‑sef al Editurii Polirom. A colaborat cu proza, teatru si articole la diverse publicatii din tara si strainatate. Este autor sau coautor al unor scenarii de film si televiziune.

Volume publicate: Cu putin timp inaintea coboririi extraterestrilor printre noi (roman, Editura OuTopos, 1999; Editura Polirom, 2005); Lumea vazuta printr‑o gaura de marimea unei tigari marijuana (povestiri, Editura Fundatiei „Constantin Brancusi”, 2000); Circul nostru va prezinta: (roman, Editura Polirom, 2002, 2007); Atunci i‑am ars doua palme (povestiri, Editura Polirom, 2004); Celelalte povesti de dragoste (roman, editia I, Editura Polirom, 2009; editia a II‑a revazuta, 2013); Matei Brunul (roman, Editura Polirom, 2011).

Coautor, impreuna cu Dan Lungu si Catalin Mihuleac, al volumului de teatru Antologia DramatIS (Editura Cartea Romaneasca, 2008). Coautor, impreuna cu Florin Lazarescu si Dan Lungu, al volumului de povestiri Pas question de Dracula (Editions Non Lieu, Paris, 2007). Coordonator, alaturi de Dan Lungu, al volumului Str. Revolutiei nr. 89 (Editura Polirom, 2010).

Prozele sale au fost publicate in numeroase antologii din tara si strainatate. Volumul Atunci i‑am ars doua palme a aparut in traducere germana (Pop Verlag, 2009). Romanul Circul nostru va prezinta: a fost tradus si publicat in S.U.A. (Dalkey Archive, 2009), Ungaria (L’Harmattan Konyvkiado, 2009), Italia (Aisara Edizioni, 2011), Spania (El Nadir, 2011), urmind a fi tradus si publicat in Bulgaria (Paradox) si Egipt (Golden Pony). Romanul Celelalte povesti de dragoste a fost publicat in Italia (Aisara Edizioni, 2011) si este in curs de aparitie in Bulgaria (Paradox) si Macedonia (Ikona).

Matei Brunul a aparut sau urmeaza sa apara in Franta (Gaia Editions/Actes Sud), Bulgaria (Paradox), Ungaria (Libri Kiado), Polonia (Amaltea) si Macedonia (Bata Press). Matei Brunul a obtinut in anul 2012 Premiul literar „Augustin Fratila”, Premiul revistei Observator cultural, Premiul National de Proza al Ziarului de Iasi, Premiul pentru Proza acordat de revista Ateneu, Premiul special al publicului la Gala Industriei de Carte din Romania si a fost desemnat „Cartea anului” de catre revista Contrafort.

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 400
Editura: Polirom
Apariția: Ianuarie 2011
ISBN: 978-973-46-2191-0
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.5000

Pareri