Lumea ce va să Vină

Mai multe poze

Lumea ce va să Vină
145,00 MDL (30,33 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Benjamin Ziskind este un ratat dotat cu o inteligenta exceptionala, pe care o foloseste doar ca sa redacteze intrebari-capcana pentru un show TV de mana a doua. Parasit de sotie, nu reuseste sa treaca peste moartea parintilor sai, iar succesul Sarei, sora lui geamana, sfarseste prin a-l deprima si mai tare.

Ajuns fara voia lui la un cocktail pentru celibatari organizat de un muzeu din New York, Ben da din intamplare peste un studiu de Chagall care ii pare cunoscut: micul tablou atarna odinioara in apartamentul familiei lui. Cum de se afla acolo? Manat de un impuls, Ben il ascunde in haina si iese cu el din muzeu fara a fi descoperit.

Se declanseaza astfel o odisee incredibila in trecut, pentru a retrasa istoria acestui tablou, care este totodata si istoria familiei Ziskind.

Totul a inceput demult, in Rusia revolutionara, la orfelinatul unde Chagall, faimosul pictor suprarealist, preda lectii de desen baietilor...


Recenzii

Sufocat de probleme personale şi sentimentul propriei ratări, Ben Ziskind revine la viaţă după ce fură o schiţă de Chagall dintr-un muzeu, tablou care de fapt i-a aparţinut mamei sale. Este vorba despre Deasupra oraşului (studiu), la care face referire şi coperta ediţiei româneşti: o siluetă întunecată pluteşte deasupra oraşului Vitebsk ca şi cum ar fi la plimbare, fără să ştie că de fapt zboară. Ben nu este hoţul de artă tipic, iar istoria tabloului face greu de etichetat actul său ca furt, cel puţin din punct de vedere moral.

Chagall, pentru scurtă vreme profesor la Colonia de băieţi din Malahovka, îi dăruieşte acest studiu lui Boris Kulbak, în schimbul unui tablou desenat de acesta din urmă. În rama tabloului de Chagall, colegul acestuia, scriitorul de limbă idiş Der Nister (Pinchus Kahanovici), ascunde o povestire care va călători astfel peste generaţii.

Romanul este presărat cu astfel de povestiri inspirate din scriitorii de limbă idiş, care amestecă într-o manieră proprie optimismul cu macabrul. Acestea rezumă la un nivel simbolic situaţiile şi experienţele personajelor. Povestirile autorilor idiş uitaţi sunt colecţionate de mama lui Ben şi a Sarei, care le relansează sub nume propriu, ca pe nişte poveşti pentru copii. Furt intelectual? Fraudă? Sau poate singura formă de a readuce în atenţia editorilor şi cititorilor opere de artă pe nedrept uitate.

Prin istoria “imposturii” lui Rosalie Ziskind, autoarea aduce în discuţie situaţia limbii şi literaturii idiş din Rusia, care a fost ştearsă din istorie odată cu ultimii scriitori întemniţaţi şi dispăruţi. Uitarea culturii idiş a fost sprijinită şi de evreii emigraţi în America, dornici de a se integra şi de a şterge ceea ce îi făcea să fie diferiţi şi remarcaţi de eventuali opresori. Prin urmare, nu doar fantoma unui bătrîn pluteşte deasupra oraşului modern, ci şi fantoma unei literaturi dispărute aproape complet.

Romanul este şi o meditaţie asupra hazardului în artă şi viaţă: în timp ce Marc Chagall cunoaşte succesul în Europa şi America, Der Nister şi ceilalţi artişti evrei din URSS cunosc percheziţiile, înfometarea şi închisorile. Cele mai multe din operele lor nu vor mai fi recuperate, tot aşa cum vieţile celor care au fost victime brutalităţii şi crimelor întîmplătoare sunt uitate sau simple numere în statistici. Însă la fel ca povestirile idiş, romanul amestecă macabrul şi oroarea cu frumuseţea pură, radiantă care poate apărea între oameni sub forma iubirii, încrederii, acceptării.

Senzoriale, descriind lumină, culoare şi percepţii, poveştile personajelor din acest roman creează o lume ca o expoziţie de tablouri. Pe lîngă construcţia impecabilă, o ţesătură de istorii şi simboluri, stilul Darei Horn este vizual şi evocator. Trezeşte în cititor amintirea propriilor reacţii şi sentimente, empatia şi simpatia faţă de personaje, dar în acelaşi timp admiraţia faţă de inteligenţa autoarei. Pentru mine Lumea ce va să vină este pur şi simplu o carte frumoasă.

Plusuri: Structura complexă ascunsă de talentul narativ al autoarei, care face totul să curgă neobişnuit de simplu. Stilul senzorial, care se adresează sensibilităţii şi emoţiilor. Superbele poveşti idiş despre rai, iad şi viaţa de dinainte de naştere.

Recomandari: Dacă v-a plăcut Istoria iubirii, ar trebui să citiţi această carte.

-- Mihaela Butnaru, Bookblog.ro

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 448
Editura: Litera
Apariția: 2012
ISBN: 978-606-600-918-8
Dimensiuni: 12 x 19 cm
Greutatea: 0.4000

Pareri