Istoria Cinematografiei în Capodopere. Vîrstele Peliculei. De la ”Cetățeanul Kane” la ”Trăiasca Mexicul!” (1939-1979), Vol. 5

Mai multe poze

Istoria Cinematografiei în Capodopere. Vîrstele Peliculei. De la ”Cetățeanul Kane” la ”Trăiasca Mexicul!” (1939-1979), Vol. 5
256,00 MDL (53,56 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Editia a II-a adnotata si adaugita.

Virstele peliculei este primul proiect editorial apartinind unui autor roman inclus in lista celor mai bune carti de film, propusa editorilor europeni de un juriu international independent, cu sprijinul Federatiei Internationale a Criticilor de Film (FIPRESCI).

„Cei mai buni cronicari de film ai ultimilor 60 de ani se numesc D.I. Suchianu, Ecaterina Oproiu si Tudor Caranfil... In acest caz nu e de mirare ca regizorul tinar cu cele mai rasunatoare succese in momentul actual se numeste Nae Caranfil… Dovada ca ce naste din pisica…”-- Fanus Neagu, Caiet-Jurnal, 29 ianuarie 2009, in Literatorul, nr. 144, mai 2011

„Nu stiu daca tinerii se vor duce mai mult la cinema dupa ce au citit Virstele peliculei, fiindca la mall nu vor gasi nimic asemanator. Ramine cartea in sine, dincolo de cinema, dar fara sa-l tradeze. Ca sa parcurgem volumul lui Tudor Caranfil si sa ne placa, nu mai avem nevoie, neaparat, de cinema!” -- Cristian Tudor Popescu

„Cartile lui Tudor Caranfil? Am crescut si m-am format, ca spectator de cinema... educat, (si) cu ele. Virstele peliculei? Un roman-fluviu al cinematografiei mondiale. Daca ar trebui sa ramin pe o insula pustie (ferice vis!) si n-as avea voie sa iau cu mine nici un film, as lua Virstele peliculei scrise de Tudor Caranfil...” -- Ioan-Pavel Azap

„Secventele Virstelor lui Tudor Caranfil tind sa fixeze, in liniile nemiscatoare, dar pline de semnificatie ale efigiei, conturul unei lumi.” -- Ioana Malin

Recenzii

”Daca primul volum al seriei a fost dedicat aparitiei si cristalizarii estetice a „filmului mut”, al doilea descria apogeul „Marelui Mut”, al treilea, rascrucea aparitiei sunetului, iar al patrulea volum analiza solutiile pe care artisti cu temperamente diferite le-au gasit in manipularea posibilitatilor tehnice ale imaginii sonorizate, in cel de-al cincilea volum Tudor Caranfil deconspira detaliile facinante din spatele camerelor de filmat si ofera o intelegere aprofundata povestilor din filmele analizate.” -- JOVI, 13 februarie 2012, pe Filme-carti.ro

”Scenariul e literatura cea mai complexa! Pentru mine Titus Popovici, de exemplu, rezista nu atit prin romanele sale, cit prin ceea ce a furnizat, substantial si creativ, cinematografiei. El i-a inteles potentialul si l-a servit cu constiinta, pina ce stricaciunea a covirsit definitiv vechea noastra productie de filme. In ce ma priveste, am incercat, cindva, in tinerete, textul unei comedii, citeva pagini, destul sa-mi dau seama cit erau de futile, contaminate de cliseele timpului, de abominabilul stil Mihnea Gheorghiu si sa abandonez.

Am ramas la critica si istoria filmului, si am povestit „cursiv, coerent” cum aveti amabilitatea sa apreciati, fiindca asa simteam, asa retraiam pulsul intimplarilor si fiindca scriind despre filme, aveam imaginea spectacolului epic al timpului lor.” -- Tudor CARANFIL in dialog cu Ioan-Pavel AZAP, 27 septembrie 2011, pe www.istoriafilmului.ro

Despre Autor


 
Tudor Caranfil (n. 1931, Galati), critic cinematografic si istoric de film. Absolvent cu Diploma de Merit al Facultatii de Filosofie din cadrul   Universitatii din Bucuresti, s‑a specializat ulterior in filmologie.
 
 Din 1959 a fost criticul cinematografic al cotidianului Informatia Bucurestiului, unde, intre 1960 si 1970, a redactat, saptaminal, pagina de cinema intitulata „Carnet de cinefil”. In 1962 fondeaza primul cinematograf de arhiva din Bucuresti, „Seara prietenilor filmului”, pe baza caruia va fi creata, doi ani mai tirziu, Cinemateca Romana.
 
Din 1970 activeaza cu precadere in televiziune, unde realizeaza, intre 1972 si 1977, un popular magazin saptaminal de cultura cinematografica intitulat „Virstele peliculei”, emisiune reanimata din 1990 pina in 1997. Alte cicluri de emisiuni TV initiate: „Istoria unei capodopere”, „Povestea unui gag”, „Dictionar cinematografic”, „Amfiteatrul artelor”, „Traveling peste timp”, „Telefilmoteca de Aur” s.a.m.d.
 
Din 1966, cu 7 capodopere ale filmului mut, demareaza aparitia unei lungi serii de volume dedicate istoriei cinematografiei, printre care se numara F.W. Murnau (1968), Virstele peliculei, o istorie a filmului in capodopere (vol. I‑IV, 1982‑1998; vol. V, 2012, propus de FIPRESCI pe lista The Best Books on Film), Cetateanul Kane. „Romanul” unui film (1978), toate reeditate ulterior, In cautarea filmului pierdut (1988, volum distins cu Premiul ACIN), Dictionar universal de filme (2002; editia a II‑a, 2003; editia a III‑a, 2008), primul de acest fel publicat in Romania, urmat de primul Dictionar de filme romanesti (2002; editia a II‑a, 2004), Pe aripile vintului (2003).
 
In cercetarile sale de istoria filmului a pus in valoare cel mai bogat depozit de informatii cu privire la inceputurile cinematografiei romanesti, lasat mostenire de marele actor Aristide Demetriade si redescoperit in august 1985, inlaturind definitiv, in volumul In cautarea filmului pierdut (1988), o serie dintre erorile istoriografiei despre nasterea filmului romanesc de fictiune.
 
Tudor Caranfil este, din 1970, solicitat anual la Festivalul international de la Karlovy Vary, din 1980 este invitat permanent al Festivalului de la Berlin, unde a fost solicitat frecvent in juriul FIPRESCI, din 1993 este corespondent permanent al Agentiei Romane de Presa (AGERPRES) la festivalul de la Cannes si, in calitate de comentator al presei romanesti, participa la multe alte festivaluri cinematografice internationale, ca Los Angeles, Locarno, Oberhausen, Cottbus, Lubeck, Namur, Rotterdam, San Francisco, precum si la principalele festivaluri de film organizate in decursul anilor in Romania (Mamaia, Costinesti, TIFF etc.).
 
Este laureat al Premiului „D.I. Suchianu”, 2011, „pentru intreaga cariera de critic si istoric de cinema”, distins, pentru contributia deosebita la dezvoltarea artei si culturii cinematografice romanesti, cu „Clacheta de Aur” a Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania in 2012 si cu Diploma pentru merite deosebite in cercetarea istoriei filmului romanesc de Arhiva Nationala de Filme. In 2013, UCIN (Uniunea Cineastilor din Romania) i‑a decernat Premiul de Excelenta, omagiindu‑i intreaga activitate.
 
Este tatal regizorului de film Nae Caranfil.

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 512
Editura: Polirom
Apariția: Ianuarie 2012
ISBN: 978-973-46-2452-2
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.5000

Pareri