Femei Albastre

Femei Albastre
166,00 MDL (34,73 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Romanul ramas in manuscris si neincheiat al cunoscutului scriitor optzecist Gheorghe Craciun a fost anuntat de fragmentele publicate in reviste literare si a devenit deja o legenda printre admiratorii sai. Legenda se numeste Femei albastre, o carte despre parcursul initiatic al unui barbat deja matur la momentul Revolutiei din 1989, scrisa cu fraza impecabila si cu inteligenta si vigoarea caracteristice prozatorului. Personajul central al romanului, un individ divortat, ce schimba slujbe, dar si femei, alearga dupa o himera, pe care o vede intrupata in faptura de celuloid a actritei Nicole Kidman.
 
Femeile reale pe care le iubeste senzual nu reusesc sa-l satisfaca afectiv. Va ramine el in bratele fidelei, odihnitoarei Ondina sau va ceda vampei inocente Ada Comenschi? Va ramine in avocatura sau va continua sa scrie romane politiste?
 
„Femei albastre, romanul la care Gheorghe Craciun lucra cind s-a stins, este in mod esential o explorare a indicibilului, a pluralitatii obiectelor si limbajului, o investigatie narativa a starilor de spirit, a sentimentelor, gindurilor si dramelor ce definesc existenta umana. Chiar si «neterminat», romanul – poate cel mai camilpetrescian dintre toate scrierile autorului – are toate atributele specifice prozei lui Gheorghe Craciun: arhitectura narativa atent elaborata, subtilitate si inteligenta analitica si, nu in ultimul rind, o turnura impecabila a frazei.
 
Cu multa verva si autoironie discreta, Femei albastre spune povestea unui personaj aflat in cautarea propriului destin, predispus sa-si retraiasca povestile de dragoste d’antan cu o intensitate ce pare absenta din existenta sa actuala. Suspendat intre trecut si prezent – caruia ii confera adincime prin succesive intoarceri in trecut si proiectii in imaginar –, personajul lui Gheorghe Craciun este extrem de viu, miscindu-se cu dezinvoltura intr-o lume asaltata de imagini: fotografii ale unor femei reale, dar inaccesibile (cum e Nicole Kidman), chipuri de femei iubite cindva sau doar intrezarite (in realitate sau in vis), cadre de film ce se suprapun periculos peste secvente din realitatea imediata, toate intiparite in memoria naratorului.” -- Carmen Musat


Recenzii

”Roman al gesticulatiei interioare si al reflectiei vorace de senzatii, Femei albastre (des)compune si recompune in egala masura reprezentari diverse ale corpului in asteptare, resorturile intime ale privirii, marcile specifice ale celuilalt, care devin marci ale sinelui, printr-un proces perpetuu de oglindire. (...)Frumusetea romanului nu sta in constructia personajelor ori in sofisticariile narative, ci in cautarea – aproape obsesiva – a vitalitatii fiintei, dincolo de singuratatea si fragilitatea ei.” -- Irina Georgescu, septembrie 2013, in Apostrof nr. 9

”Femeile albastre este o carte despre captivitatea memoriei, un provizorat in care siluetele trecutului capata corporalitate. Romanul e confesionalul unui individ ce-si descopera tardiv principala infirmitate: imposibilitatea iubirii. De aceea el prefera sa colectioneze imaginile femeilor din trecut, de fapt oglinzile lor. Privit asa, romanul este o frumoasa poveste despre oglinzile memoriei. Cred ca Gheorghe Craciun miza pe o ingenioasa terapeutica aici: teoria lui legata de adevarul realitatii care exista cita vreme este observat se aplica si aici. Doar ca, in roman, acest Barba albastra nu are nevoie sa se asigure ca ele exista sau au existat, ci ca el e viu si se cunoaste pe sine. Ca e real cu adevarat.” -- Marius Mihet, februarie 2014, in Familia nr. 2

”Femei albastre nu este un roman creat pentru a fi povestit, ci pentru a fi sorbit mai ales de adeptii prozei avind forma unei destainuiri. Pare mai mult jurnalul amoros in care fiecare senzatie incandescenta este insotita de un gind care iti desclanseaza amintiri si reflectii cu privire la propriul trecut. Fiecare pagina este incarcata de fraze memorabile despre infinita diversitate feminina, care seduce tocmai prin refuzul de-a se lasa cunoscuta pina la capat.” -- Adriana Gionea, 5 octombrie 2013, pe bookmag.eu

”Romanul neterminat al lui Gheorghe Craciun care spune povestea unui personaj aflat in cautarea propriului destin, predispus sa retraiasca povestile de dragoste de altadata cu intensitatea ce pare absenta din existenta lui actuala. Un barbat matur, divortat, schimba slujbe si femei si alearga dupa o himera, intrupata in faptura de celuloid a actrtei Nicole Kidman, in timp ce femeile reale cu care se iubeste nu reusessc sa-l satisfaca. „Nu mi-au placut niciodata actritele de film. Orice frumusete de celuloid ma lasa rece. Cu Nicole Kidman a fost altceva.” Cum s-ar fi incheiat romanul e greu de ghicit.” -- Stelian Turlea, 5 iulie 2013, in Ziarul de duminica, nr. 26

Plusuri: Detaliile senzoriale surprinse ca într-un film evocă un roman vizual.  

Minusuri: Reflecţiile nu sunt contrabalansate de o poveste, personajele nu sunt aprofundate, ci doar schiţe.  

Recomandari: Cei care au citit romanele lui Gheorghe Crăciun vor regăsi aici temele sale într-o formă mai simplă. Rămîne să aleagă dacă acest lucru este pozitiv sau nu.
--Mihaela Butnaru, www.bookblog.ro


Despre Autor

Gheorghe Craciun (1950-2007), prozator, eseist, teoretician literar si editor, unul dintre reprezentantii de marca ai postmodernismului romanesc, a absolvit Facultatea de Filologie din Bucuresti si a fost profesor la Facultatea de Litere a Universitatii „Transilvania” din Brasov si director editorial la Editura Paralela 45.

A publicat romane – Acte originale/Copii legalizate (1982), Compunere cu paralele inegale (1988), tradus in limba franceza de Odile Serre si publicat in 2001, cu titlul Composition aux paralleles inegales, la Editura Maurice Nadeau, insotit de o consistenta prefata, semnata de Serge Fauchereau, Frumoasa fara corp (1993), Pupa russa (2004) –, volume de eseuri, teorie literara si publicistica, precum si volumul de proza scurta, desene si fotografii Mecanica fluidului (2003).

Este prezent in numeroase antologii de proza, intre care Desant ’83 (1983), The Phantom Church and Other Stories from Romania (1996), Romanian Fiction of the ’80s and ’90s (1999). A primit Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din Romania (1983), Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova (1995, 2003), premiul ASPRO pentru cea mai buna carte de critica a anului (1997, 2002).

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 264
Editura: Polirom
Apariția: Aprilie 2013
ISBN: 978-973-46-2639-7
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.3000

Pareri