Farime de Memorii

Mai multe poze

Farime de Memorii
96,00 MDL (20,08 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Scriitorul descrie cu umor si tandrete relatia sa cu natura si oamenii, primele iubiri, atractia fata de cuvintele scrise, iar perspectiva copilului si felul sau de a intelege lumea, mijind in mijlocul unor vremuri grele, de saracie si analfabetism, sint corectate si completate cu ajutorul imaginatiei, singura unealta care aduce inapoi la viata lucrurile ce au incetat sa existe si pe cei ce au incetat sa mai fie. Povestea lui Zezito, pe cit de frumoasa, pe atit de emotionanta, este insotita de fotografii de familie, cu comentariile autorului.

„Opera lui Saramago se inscrie in cadrul mai vast al unei hermeneutici a memoriei, pentru care istoria reprezinta numai o «prima carte», un icon care trebuie descifrat si deconstruit.” (Mioara Caragea)
 
„Anumiti autori, printre care ma includ, privilegiaza, in povestile pe care le spun, nu istoria pe care au trait-o sau o traiesc (fugind astfel de capcanele confesionalismului literar), ci istoria propriei memorii, cu exactitatile si scaparile ei, cu minciunile ei care sint in acelasi timp adevaruri si adevarurile ei care nu se pot feri de a fi in acelasi timp minciuni. Daca ma gindesc bine, eu sint numai memoria pe care o am, si aceasta este singura istorie pe care vreau si pot s-o povestesc.“ (Jose Saramago)

„Putine personalitati literare de talia lui Jose Saramago s-au format intr-un astfel de mediu. Nascut in 1922, scriitorul portughez a crescut intr-un satuc aflat la aproape o suta de kilometri departare de Lisabona. Bunicii lui erau tarani saraci, iar Saramago si-a petrecut anii copilariei muncind la cimp, taind lemne si scotind apa.

Dar in discursul de receptie a Premiului Nobel, el spune despre bunicul sau, Jeronimo, ca era omul cel mai intelept pe care l-a cunoscut vreodata. In serile de vara, isi aminteste scriitorul, dormeau amindoi sub un smochin, iar imaginatia copilului era hranita cu «legende, fapturi fabuloase si spaime». Acest murmur neobosit al amintirilor a fost izvorul din care s-a nascut universul sau literar.“ (The New York Times)

Recenzii

”In Farime de memorii Saramago mintuie de uitare cu mijloace aparent profane: faima si succesul sau, laurii culesi pe un traseu trasat de talent, munca si mai ales, sansa.
Imperativul neuitarii aparea in orice text al lui Saramago e tulburator si, in aceleasi texte, promisiunile memoriei sint uriase, cu singura conditie...sa scapi de uitare. Saramago a ridicat de la pamint memoria victimelor istoriei si a condamnatilor pamintului pina la inaltimea memoriei cititorilor.

Failibila cum este, infidela si mereu gata de uitare, memoria cititorilor oricum ramine - si nu numai pentru personajele lui Saramago - singura promisiune de neuitare si chiar de mintuire.” - Tamara Caraus, Anul XVI, nr. 3-4, in Contrafort

”Ai sentimentul ca orice ar spune autorul despre ce s-a petrecut in anii copilariei sale, deci cei ai fundamentalelor initieri, caci aceasta este perioada din biografia sa pe care o evoca in Farime de memorie, ar fi, oricum, perfect credibil. Ai, in fine, impresia ca daca autorul Evangheliei dupa Isus Cristos si Eseului despre orbire (doua dintre capodoperele sale) ar afirma ca Lisabona, capitala tarii lui, se afla nu la extremitatea vestica a Europei, ci pe un alt continent sau intr-o alta galaxie, geografia nu ar avea altceva de facut decit sa se modifice.

Si asta, pentru ca, paradoxal, ori numai aparent paradoxal, exista in aceasta carte de memorialistica o permanenta, as zice borgesiana indoiala, privind relatia scriitorului cu propria memorie, fatalmente selectiva, dar si o filosofica mefienta in a convinge pe cineva de ceva. si poate tocmai de aceea Saramago este mai credibil si mai convocant in meditatia sa decit alti multi memorialisti.

O asemenea forta vine si din magia scriiturii, din farmecul povestirii simple si cuceritoare, din stilul percutant. O propozitie banala pe care o poate rosti sau scrie oricare dintre noi se incarca, la Saramago, cu sensuri de o profunzime nebanuita si suna, sub condeiul sau, cu totul altfel. Un sunet greu de definit, dar seducator.” - Constantin Coroiu, 9 aprilie 2009, in Cultura

Despre Autor

Jose Saramago s-a nascut la 16 noiembrie 1922 in Azinhaga (Ribatejo), intr-o familie modesta. Destinul sau scriitoricesc a avut o traiectorie uluitoare, culminind cu decernarea Premiului Nobel pentru Literatura (1998).

Dupa debutul din 1947 cu un roman ulterior renegat de scriitor, urmat de o tacere de aproape doua decenii, Saramago a publicat volume de poeme, cronici literare si politice, nuvele, piese de teatru, nenumarate traduceri, revenind la roman abia in 1977 cu Manual de pictura si caligrafie (Polirom, 2010). Ridicat de la pamint (1980) ii aduce recunoasterea in spatiul lusitan si impune fraza si punctuatia care vor constitui de acum inainte marca inconfundabila a stilului sau.

Celebritatea interna­tionala o dobindeste cu Memorialul minastirii (1982; Polirom, 2007), care impreuna cu Anul mortii lui Ricardo Reis (1984; Polirom, 2003, 2009) si Istoria asediului Lisabonei (1989; Polirom, 2004) formeaza seria narativa cu tematica istorica, scriitorul acordind o atentie speciala „originii si identitatii portugheze”.

In 1991 publica Evanghelia dupa Isus Cristos (Polirom, 2003, 2012), cel mai polemic roman al sau, care reconstruieste o viata apocrifa a lui Isus. O cotitura in universul tematic romanesc al lui Jose Saramago o constituie seria de fictiuni ucronice si alegorice inceputa cu Pluta de piatra (1986; Polirom, 2002) si continuata de Eseu despre orbire (1995; Polirom, 2005, 2008), Toate numele (1997; Polirom, 2002, 2008, 2011), Pestera (2000; Polirom, 2005, 2009), Omul duplicat (2002; Polirom, 2009), Eseu despre luciditate (2004; Polirom, 2008) si Intermitentele mortii (2005; Polirom, 2007, 2009).

Jose Saramago si-a petrecut ultimii ani in Lanzarote, Insulele Canare, continuind sa scrie si sa publice. S-a stins din viata in iunie, 2010. In 2008, la Editura Polirom s-a inaugurat seria de autor „Jose Saramago”.

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă tare
Pagini: 200
Editura: Polirom
Apariția: 2009
ISBN: 978-973-46-1323-6
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.3000

Pareri