Dicționar Subiectiv al Realizătorilor Filmului Românesc

Dicționar Subiectiv al Realizătorilor Filmului Românesc
189,00 MDL (39,54 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Cunoscutul critic de film Tudor Caranfil revine editorial cu un dictionar al realizatorilor de filme romanesti. Oamenii de film inclusi in volum sint atit romani, cit si straini care au realizat filme in sau despre Romania, cu actori sau in colaborare cu regizori din tara. Pentru acest volum au fost selectati doar cei care au realizat cel putin un lungmetraj de fictiune, insa in analizele acestora sint mentionate si cele mai importante scurtmetraje sau documentare ale lor.
 
Pentru fiecare regizor este formulata o scurta biografie, iar apoi sint analizate cele mai importante realizari cinematografice, in spiritul critic cu care autorul ne-a obisnuit deja. Cartea este un veritabil document ce prezinta o parte semnificativa a istoriei regizorale in cinematografia romaneasca, de la regizorul primului film romanesc, Independenta Romaniei, pina in prezent.
 
„Era in 1962? Era in 1963? Nu mai stiu. Stiu doar ca ziua in care mergeam la nou-infiintata Cinemateca era o zi de sarbatoare. Ca si cind dupa un post indelungat ti se dadea o masa copioasa. Daca m-ar intreba cineva ce filme am vazut acolo, n-as sti sa-i spun. Stiu doar ca era o atmosfera de familie: familia cinefililor, din care mi-l aduc aminte pe Tudor Caranfil, care parca se simtea raspunzator de bucuria cinefila a fiecaruia dintre noi. La Cinemateca am legat prietenii pe viata, ce fac parte din zestrea mea de amintiri frumoase din vremea tineretii, care s-a dus ca vintul.”-- Ileana Vulpescu
 
„Fiecare carte a lui Tudor Caranfil (impatimit cinefil, ctitor de merit al Cinematecii) dobindeste si caracter de reconfortant eveniment cultural, provocind o atitatoare participare a cititorului, irezistibil invitat la confruntare de opinii…”-- Augustin Sandu

„Era necesar sa se ajunga si la o concluzie cinstita, pentru a se delimita capodoperele de filmele de duzina. Era necesar sa ne dam seama cum stam realmente consultind aceasta veritabila «Lista a lui Caranfil», destul de dura in a elimina unele titluri ce faceau furori in vremurile ceausiste, dar si obiectiva cind e vorba de o pelicula cu adevarat remarcabila. Caranfil nu se crede Mafalda, nu vine sa ne explice noua ca asta-i bine sau asta-i rau. Este doar cineva care are «tupeul» sa apara si cu o alta parere decit a majoritatii cunoscatorilor de pina acum…” -- Andrei Milca

Recenzii

Am insotit cinematografia romana timp de cinci decenii. Nici nu-mi vine sa cred ca am trait atit. Si mereu in razboi, pentru a intretine focul adevaratelor valori. Mereu de paza sa nu se stinga. George Calinescu spunea ca un adevarat critic de arta e negru in cerul gurii. Eu am hamait cit m-a tinut gura! Nu stiu daca negreala cerului (gurii!) a fost vizibila, cert este insa ca mi-a adus renumele unui denigrator al cinematografiei romanesti. Accept! Un denigrator al trivialitatii, da!

Al mediocritatii, da! Gata oricind sa ma iau la harta pentru afirmarea autorilor autentici. Si, intr-un fel, ceea ce prezint acum, sub titlul unui „dictionar subiectiv”, este si propria mea autobiografie.” -- Tudor CARANFIL in interviu cu Stelian TURLEA, 21 noiembrie 2013, in Ziarul de duminica

”Cele 270 de pagini care adapostesc 250 de portrete cereau multa concizie. Tudor Caranfil o are si o exprima in sfichiuiri de bici – unele nejustificate, dar acesta e beneficiul subiectivitatii (cum ar fi aratat un dictionar obiectiv?).Opiniile lui Tudor Caranfil (...) vin de la cineva a carui meserie a fost timp de 50 de ani sa scrie despre filme. Azi, cind informatia e la indemina, presa se deprofesionalizeaza si opinii avizate nu prea mai gasesti, sa spui ca astfel de carti sint necesare suna banal.” -- Iulia BLAGA, 18 noiembrie 2013, in Suplimentul de cultura nr. 418

Plusuri: Scriitura detaliată și concisă în același timp, împletirea atentă a informațiilor biografice și a intervențiilor critice
   
Minusuri: Subiectivitatea criticii poate fi atacată, deși titlul este o „apologie” a demersului

Recomandari: Cinefililor, cu siguranță

--Alice Teodorescu, www.bookblog.ro


Despre Autor


 
Tudor Caranfil (n. 1931, Galati), critic cinematografic si istoric de film. Absolvent cu Diploma de Merit al Facultatii de Filosofie din cadrul   Universitatii din Bucuresti, s‑a specializat ulterior in filmologie.
 
 Din 1959 a fost criticul cinematografic al cotidianului Informatia Bucurestiului, unde, intre 1960 si 1970, a redactat, saptaminal, pagina de cinema intitulata „Carnet de cinefil”. In 1962 fondeaza primul cinematograf de arhiva din Bucuresti, „Seara prietenilor filmului”, pe baza caruia va fi creata, doi ani mai tirziu, Cinemateca Romana.
 
Din 1970 activeaza cu precadere in televiziune, unde realizeaza, intre 1972 si 1977, un popular magazin saptaminal de cultura cinematografica intitulat „Virstele peliculei”, emisiune reanimata din 1990 pina in 1997. Alte cicluri de emisiuni TV initiate: „Istoria unei capodopere”, „Povestea unui gag”, „Dictionar cinematografic”, „Amfiteatrul artelor”, „Traveling peste timp”, „Telefilmoteca de Aur” s.a.m.d.
 
Din 1966, cu 7 capodopere ale filmului mut, demareaza aparitia unei lungi serii de volume dedicate istoriei cinematografiei, printre care se numara F.W. Murnau (1968), Virstele peliculei, o istorie a filmului in capodopere (vol. I‑IV, 1982‑1998; vol. V, 2012, propus de FIPRESCI pe lista The Best Books on Film), Cetateanul Kane. „Romanul” unui film (1978), toate reeditate ulterior, In cautarea filmului pierdut (1988, volum distins cu Premiul ACIN), Dictionar universal de filme (2002; editia a II‑a, 2003; editia a III‑a, 2008), primul de acest fel publicat in Romania, urmat de primul Dictionar de filme romanesti (2002; editia a II‑a, 2004), Pe aripile vintului (2003).
 
In cercetarile sale de istoria filmului a pus in valoare cel mai bogat depozit de informatii cu privire la inceputurile cinematografiei romanesti, lasat mostenire de marele actor Aristide Demetriade si redescoperit in august 1985, inlaturind definitiv, in volumul In cautarea filmului pierdut (1988), o serie dintre erorile istoriografiei despre nasterea filmului romanesc de fictiune.
 
Tudor Caranfil este, din 1970, solicitat anual la Festivalul international de la Karlovy Vary, din 1980 este invitat permanent al Festivalului de la Berlin, unde a fost solicitat frecvent in juriul FIPRESCI, din 1993 este corespondent permanent al Agentiei Romane de Presa (AGERPRES) la festivalul de la Cannes si, in calitate de comentator al presei romanesti, participa la multe alte festivaluri cinematografice internationale, ca Los Angeles, Locarno, Oberhausen, Cottbus, Lubeck, Namur, Rotterdam, San Francisco, precum si la principalele festivaluri de film organizate in decursul anilor in Romania (Mamaia, Costinesti, TIFF etc.).
 
Este laureat al Premiului „D.I. Suchianu”, 2011, „pentru intreaga cariera de critic si istoric de cinema”, distins, pentru contributia deosebita la dezvoltarea artei si culturii cinematografice romanesti, cu „Clacheta de Aur” a Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania in 2012 si cu Diploma pentru merite deosebite in cercetarea istoriei filmului romanesc de Arhiva Nationala de Filme. In 2013, UCIN (Uniunea Cineastilor din Romania) i‑a decernat Premiul de Excelenta, omagiindu‑i intreaga activitate.
 
Este tatal regizorului de film Nae Caranfil.

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 272
Editura: Polirom
Apariția: Octombrie 2013
ISBN: 978-973-46-3545-0
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.2700

Pareri