Cioran sau un Trecut Deocheat

Cioran sau un Trecut Deocheat
270,00 MDL (56,48 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Editia a III-a revazuta si adaugita.

„Oamenii nu vorbesc decit despre ceea ce ascundem”, observa, nu fara amaraciune, Cioran, adaugind: „Dac-am comis o greseala in trecut, cu cit o marturisim mai putin, cu atit ceilalti revin asupra ei si-o comenteaza”. Filosoful roman refugiat la Paris si devenit unul dintre marii autori de limba franceza stia ce spune: in Franta, el a fost permanent in situatia de a-si ascunde trecutul romanesc, adica articolele politice extremiste si volumul Schim-barea la fata a Romaniei (1936).

Cartea Martei Petreu reconstituie, minutios si documentat, circumstantele filosofice si istorice care l-au dus pe tinarul Cioran la o optiune politica extremista si analizeaza insolita sa combinatie de idei —de extrema dreapta legionara si de extrema stinga bolsevica —, aducind dovezile despartirii de trecutul sau „deocheat”. 

Cuprins:
Convertirea politica a lui Cioran. Noiembrie 1933 • Doctrina legionara • Doctrina legionara si intelighentia interbelica • Filosofii paralele: Spengler si Cioran • Critica fizionomica a Romaniei” • Filosofii paralele: Lovinescu si Cioran • Problema „strainilor” • „...gindul unei alte Romanii • Cioran sau un trecut deocheat • Cioran in peisajul ideologic romanesc • Pasii sofistului

Recenzii

”Partea cea mai interesanta a cartii mi s-a parut a fi cea intitulata „Pasii sofistului”. In ea, autoarea avanseaza practic ideea ca nasterea operei franceze a lui Cioran se datoreaza tocmai deziluziei suferite in urma nesabuitei sale aventuri politice din anii ’30. Drept urmare, el devine „sofistul prin excelenta” (p. 340), cel care poate sustine cu egala indreptatire orice idee, fara sa creada cu adevarat in vreuna, lansind paradoxuri scinteietoare, principala sa reocupare fiind de ordin stilistic. In privinta acestui ultim aspect, cel al stilului, s-a spus ca scrisul lui Cioran a suferit transformari profunde in urma trecerii intr-o alta limba, cea franceza.

Ruptura de ton, trecerea de la lirismul delirant si expansiv al cartilor romanesti, la stilul elegant, epurat si detasat din cele franceze, nu se datoreaza insa doar limbii; ci, asa cum o demonstreaza Marta Petreu, e vorba in primul rind de o ruptura existentiala, in urma pierderii dramatice a sperantelor, a iluziilor. E o ruptura de substanta, avind ca urmare accederea la un alt nivel calitativ. Ca aceasta ruptura a dat nastere unuia dintre cei mai importanti moralisti ai secolului XX, tine deja de geniu.” -- Alexandru Seres, iunie 2011, in Familia, nr. 6

”Peste acest defect de structura al culturii noastre literaturocentrice, care il plaseaza pe criticul literar in postura insolita de sofist, ca sa nu spun de Dumnezeu, mai vin: razboiul generatiei tinere contra celei precedente, politica de grup, ca sa nu spun de gasca, centralismul culturii romanesti, interesele de tot felul, simpatiile si antipatiile personale etc. Si, pentru ca tabloul sa fie si mai interesant, exista criticii literari care scriu fara sa fi citit cartile pe care le comenteaza.
(…) Eu descriu ce descopar in texte, atita tot. Studiata cu adevarat, cultura romana este nu numai interesanta, ci de-a dreptul frumoasa. Fascinanta. Folosind sugestiile spenglerian-cioraniene, as zice ca este o cultura medie. Cu citeva virfuri minunate. Oricum, faptul ca ii apartin imi da un sentiment de demnitate.” -- Marta Petreu in interviu cu Ovidiu SIMONCA, 7 aprilie 2011, in Observator cultural nr. 570

”Ajunsa la o a treia editie, (Polirom, Iasi, 2011), Cioran sau un trecut deocheat este, acum, o referinta canonica in seria de texte ce ambitioneaza sa examineze miscarea de idei dintre 1930 si 1940. Volumul este, metodologic, rezultatul unei excavari si al unei contextualizari. Excavare, in masura in care Marta Petreu merge pe urmele unor texte jurnalistice din care se alimenteaza Textul lui Cioran, urmarind ramificatiile si contururile pe care trecutul le expune.

Contextualizare, pentru ca sinteza Martei Petreu reda vocea unui Cioran al epocii sale, marcata de comunitatea de spirit si de retorica cu o intreaga promotie europeana si romaneasca. Astfel restituit, Cioran inceteaza a mai fi un caz local, inserindu-se in tabloul unei intelectualitati postbelice seduse de naratiunile escatologice al totalitarismelor.” -- Ioan Stanomir, 31 aprilie 2011, pe clubromania2010.ro

Despre Autor

Marta Petreu este scriitor si profesor. A debutat editorial in 1981, cu volumul de poeme Aduceti verbele. Alte volume de poeme: Dimineata tinerelor doamne (1983); Loc psihic (1991); Poeme nerusinate (1993); Cartea miniei (1997); Apocalipsa dupa Marta (1999); Falanga (2001); Scara lui Iacob (2006).
 
O culegere lirica, Poemes sans vergogne, i-a aparut in 2005 in Franta.

Este autoarea mai multor volume de eseuri si studii despre filosofia si cultura romaneasca: Teze neterminate (1991); Jocurile manierismului logic (1995); Un trecut deocheat sau „Schimbarea la fata a Romaniei” (1999; ed. a II-a, 2004; carte aparuta in SUA in 2005, cu titlul An Infamous Past: E.M. Cioran and the Rise of Fascism in Romania); Ionescu in tara tatalui (2001; ed. a II-a, 2002; carte aparuta in Serbia in 2011, cu titlul Jonesko u očevoj zemlji); Filosofia lui Caragiale (2003); Filosofii paralele (2005); Despre bolile filosofilor. Cioran (2008; ed. a II-a, 2010; carte publicata intii in Serbia, cu titlul O bolestima filozofa. Cioran).

La Editura Polirom au mai aparut: Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu – Mihail Sebastian (2009; ed. a II-a, 2010), Acasa, pe Cimpia Armaghedonului (2011), Apocalipsa dupa Marta (2011), Cioran sau un trecut deocheat (2011), De la Junimea la Noica. Studii de cultura romaneasca (2011), Filosofia lui Caragiale , O zi din viata mea fara durere (2012) si Ionescu in tara tatalui (2012).(2012)

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă moale
Pagini: 432
Editura: Polirom
Apariția: Martie 2011
ISBN: 978-973-46-1933-7
Dimensiuni: 13 x 20 cm
Greutatea: 0.4500

Pareri