Adio, Arme

Ernest Hemingway

Descriere

Adio, Arme este povestea locotenentului Henry, concentrat pe frontul italian in timpul Primului Razboi Mondial, si a pasiunii lui pentru Catherine Barkley, o sora medicala englezoaica. Inca de la prima lor intilnire, Catherine ii povesteste, de parca in contextul respectiv propria ei tragedie si-ar fi pierdut orice interes, cum logodnicul ei fusese omorit in lupta cu un an inainte, dupa ce incercase in zadar sa o convinga sa se casatoreasca.

Cei doi incep o relatie, iar Henry este convins ca nu e indragostit de Catherine si nici nu o va iubi vreodata. Pentru el, acesta e doar un joc, la fel ca bridge-ul, doar ca in locul cartilor sint folosite cuvinte. Destul de curind, insa, jocul devine serios si in cele din urma Henry dezerteaza ca sa fie impreuna cu Catherine.

„Hemingway nu s-a ascuns niciodata intr-un turn de fildes. Stia prea bine ca substanta operei unui artist este artistul insusi, viata si trairile lui, si a reusit ceea ce putini scriitori din epoca lui sau dintotdeauna au izbutit sa faca: sa devina, ca om si in vazul lumii in mijlocul careia traia, imaginea vie a semnificatiei celei mai autentice si mai profunde a operei sale, iar acest lucru a continuat sa-l faca neabatut si cu cea mai deplina onestitate pina in momentul mortii.”-- Tennessee Williams

„Hemingway a fost unul dintre cei mai straluciti, mai indrazneti si mai rigurosi stilisti din intreaga literatura universala, urmarind neclintit principalul scop al artei sale: acela de a surprinde insasi esenta umanitatii, asa cum apare ea in spectacolul tragicomic al vietii. Iar cei care l-au cunoscut pot depune marturie ca era la fel de bun ca om pe cit a fost ca scriitor.”-- William Faulkner

 „Scriitorul adevarat este un om singur. Si, pe masura ce creste in ochii celorlalti, se cufunda tot mai mult in singuratate. Iar daca este suficient de bun, in fiecare zi e nevoit sa se confrunte cu eternitatea sau cu absenta ei. Pentru un scriitor adevarat, fiecare carte este un nou inceput, o noua incercare de a atinge ceva care ramine mereu de neatins.

Misiunea lui este de a merge pe cai ce n-au mai fost umblate sau de a izbuti acolo unde altii au dat gres. Dar sa scrii literatura nu inseamna doar sa spui cu alte cuvinte ceea ce deja s-a spus – tocmai pentru ca au existat marii scriitori ai trecutului, noi, cei de astazi, sintem nevoiti sa mergem mai departe decit am fi crezut vreodata ca putem ajunge, sa iesim in larg, pina cind raminem cu totul singuri, lipsiti de orice sprijin.”-- Ernest Hemingway

Cartea a fost adăugată în lucrarea "1001 de Cărți de Citit Într-o Viață", coord. Peter Boxall

Recenziei

”Dincolo de ceea ce pare o dare de seama, Hemingway inseamna incredibilul talent de a-l lasa pe cititor sa umple „golurile” din povestiri cu viata proprie, sa-si aseze intimplarile sau iluziile in personajele create de scriitor. Probabil par cuvinte goale, dar e greu sa scrii despre Hemingway fara a-ti crea senzatia ca spui prea putin.” - Lucian Dan Teodorovici, iulie 2009, pe www.psychologies.ro

”Povestea locotenentului american Frederic Henry, aflat pe frontul italian in Primul razboi mondial, si a lui Catherine Barkley, o sora medicala, a fost publicata in 1929, devenind primul bestseller al lui Hemingway, a carui faima literara a tot crescut de atunci. Adaptat pentru marele ecran prima oara in 1932, romanul a fost ecranizatde mai multe ori in urmatorii ani.” - Clara Pop, 9 iulie 2012, in Club Diverta

Adio, arme se desfăşoară în Italia şi Elveţia, în timpul Primului Război Mondial. Stilul foarte concis şi neornat al naratorului, Frederic Henry, emblematic pentru operele ulterioare ale lui Hemingway, transmite o viziune realistă şi neromanţioasă a luptelor de pe frontul italian. Descrierea războiului contrastează puternic cu limbajul sentimental folosit la prezentarea iubirii dintre Henry şi Catherine, o soră medicală englezoaică din spitalul din Torino, unde este internat din cauza unei răni.

Romanul a fost elogiat pentru descrierea realistă a războiului, atribuită adesea experienţei personale a autorului, în pofida puternicelor elemente autobiografice, experienţa de război a lui Hemingway a fost mai redusă decât cea a eroului său. Hemingway a lucrat ca şofer de ambulanţă pe frontul italian, dar pentru Crucea Roşie şi doar pentru câteva săptămâni, în 1918. Şi el s-a îndrăgostit de o soră medicală, Agnes von Kurowsky, dar avansurile sale au fost respinse.

Adio, arme l-a impus pe Hemingway ca scriitor de succes şi purtător de cuvânt al „Generaţiei pierdute", un grup de intelectuali americani care au trăit în anii 1920-1930, la Paris, şi a căror viziune, marcată de experienţa Marelui Război, era cinică şi pesimistă.

-- ”1001 de Cărți de Citit Într-o Viață", coord. Peter Boxall

Despre Autor

Ernest Hemingway (1899‑1961) este unul dintre marii prozatori americani ai secolului XX si un clasic al literaturii uni­versale. Scrierile lui s‑au bucurat de un succes imediat inca din timpul vietii autorului. Hemingway a primit in 1953 premiul Pulitzer, in 1954 premiul Nobel, iar multe dintre cartile lui au fost ecranizate la scurt timp dupa aparitie. A avut o viata extrem de tumultuoasa: s‑a casatorit de patru ori, a fost un vinator si un pescar pasionat, a participat la ambele conflagratii mondiale si la Razboiul Civil din Spania.

In Primul Razboi Mondial a lucrat ca sofer pe ambulanta, a fost ranit pe frontul italian, iar guvernul Italiei i‑a acordat Medaglia d’argento pentru eroism. Dupa razboi devine cores­pon­dent al ziarului Toronto Star, iar in 1921 se muta la Paris, unde o cunoaste pe Gertrude Stein si intra in cercul intelectualilor ame­ricani expatriati ce va fi cunoscut ulterior sub numele de „Generatia pierduta”.

Printre apropiatii sai din acea epoca se numara poetul Ezra Pound si prozatorul Francis Scott Fitzgerald. In aceeasi perioada (1926) apare si primul roman de succes al lui Hemingway, The Sun Also Rises (tradus in romana cu titlul Fiesta; Polirom, 2008), o carte cu tenta autobiografica ce descrie, printre altele, viata comunitatii americane din Europa. In timpul Razboiului Civil din Spania a lucrat ca jurnalist. Simpatizant al republicanilor de stinga, Hemingway rupe prietenia cu John Dos Passos din pricina reportajelor acestuia despre atrocitatile comise de ambele tabere implicate in razboi.

Viata agitata a marelui prozator a reprezentat o sursa de inspiratie pentru multe din cartile sale. Printre ele se numara si romanele care l‑au facut cunoscut lumii intregi, cum sint A Farewell to Arms (Adio, arme, 1929; Polirom, 2009) sau For Whom the Bell Tolls (Pentru cine bat clopotele, 1940; Polirom, 2008), dar si numeroasele povestiri si nuvele publicate de‑a lungul vietii, aparute la Editura Polirom in doua dintre volumele din cadrul seriei de autor „Ernest Hemingway”:

Zapezile de pe Kilimanjaro si alte povestiri (2007), respectiv Noaptea dinaintea bataliei si alte povestiri (2008). Hemingway atinge culmea gloriei literare dupa aparitia, in 1952, a microromanului The Old Man and the Sea (Batrinul si marea; Polirom, 2007).

Ultimele aparitii in seria de autor „Ernest Hemingway” sint Sarbatoarea continua (2008), Gradina Raiului (2009), A avea si a nu avea (2010) si Dealurile verzi ale Africii (2010).

Studiile au un pronuntat caracter practic si normativ, adresindu-se jurnalistilor si studentilor de la facultatile de profil, precum si tuturor celor interesati de aspectele particulare legate de limbaj si de folosirea corecta a limbii romane, cu referire la mass-media.

Cuprins: Titlul jurnalistic • Aspecte ale limbii romane contemporane in presa scrisa • Citeva argumente pentru un cod tipografic romanesc • Structuri pleonastice in presa romaneasca actuala • Aspecte morfologice si etimologice ale derivatelor cu sufixe neologice • Despre ortoepia si ortografia siglelor • Cuvinte si enunturi deficitare ca sens in limbajul mass-mediei de dupa 1989 • Stilul publicistic actual intre libertatea de exprimare si libertatea de expresie • Anafora discursiva in textul jurnalistic • Violenta societatii si brutalitatea lingvistica in mass-media

Mai multe informații

Limba: Română
Pagini: 384
Apariția: 2009
Coperta: Copertă tare
Dimensiuni: 13 x 20 cm
ISBN: 978-973-46-1295-6