Adam și Eva (BPT, Vol. 10)

Mai multe poze

Adam și Eva (BPT, Vol. 10)
59,00 MDL (12,34 RON)

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Mie din tot ce-am scris până acum, Adam şi Eva mi-e cartea cea mai dragă. Poate pentru că într-însa e mai multă speranţă, dacă nu chiar mângâiere, pentru că într-însa viaţa omului e deasupra începutului şi sfârşitului pământesc, în sfârşit, pentru că Adam şi Eva e cartea iluziilor eterne... 

Pretextul romanului Adam şi Eva e o scenă trăită prin septembrie 1918, la Iaşi. Pe strada Lăpuşneanu, pe o răpăială de ploaie, am întâlnit o femeie cu umbrelă. Din depărtare m-au uimit ochii ei verzi, mari, parcă speriaţi, care mă priveau cu o mirare ce simţeam că trebuie să fie şi în ochii mei. Femeia mi se părea cunoscută, deşi îmi dădeam perfect seama că n-am mai văzut-o niciodată. Din toată înfaţişarea ei înţelegeam că şi ea avea aceeaşi impresie.

Am trecut privindu-ne cu bucurie şi curiozitate, ca şi când ne-am fi revăzut după o vreme îndelungată. Nu ne-am oprit însă, deşi am fi dorit amândoi. Umbrela îi alunecase într-o parte. Din figura ei totuşi n-am reţinut decât ochii şi mai mult privirea. După ce am făcut câţiva paşi, mi-a părut rău că nu m-am oprit şi am întors capul. Făcuse şi ea aceeaşi mişcare, îndemnată, desigur, de acelaşi imbold. Pe urmă a dispărut pentru totdeauna...

Aceasta este scena. Era primul caz pentru mine de acel déjà vu, despre care vorbesc teosofii şi toţi adepţii mistici ai reîncarnării. Mă simţeam fericit şi mişcat. Până ce am ajuns acasă, în str. Păcurari, am şi botezat-o pe necunoscuta mea cu un nume romanţios, iar din întâlnirea cu ea am turnat repede o nuvelă cu o reîncarnare cam ciudată, fiindcă întrebuinţasem o viziune avută cu mulţi ani înainte, tocmai prin clasa a cincea de liceu, adică la vârsta critică a primelor efuziuni erotice. -- Autorul

 

Recenzii


 

”Adam şi Eva cuprinde şapte nuvele-tip, cu acelaşi leit-motiv ideologic. Subiectul fiecăreia, identic în concepţie, e tratat însă prin situaţii variate, transpuse-n cadrul atmosferii istorice a epocilor în care succesiv tema e adaptată. Intre premisele şi concluzia romanului nu se încheagă o operă de fantazie pură, ci şapte povestiri de iubire, de natură realistă şi psihologică, cu viguroase evocări de culoare locală.” - Pompiliu Constaninescu, critic literar

”Mulţi vor găsi plăcere în citirea acestei cărţi, căreia trebuie să-i recunoaştem informaţia harnică, sobrietatea şi echilibrul narativ, la care se adaogă meritul invenţiei. Opera este onorabilă. I-ar trebui alte daruri ca să însemne ceva mai mult. Aparatura decorativă e nominală, rece, lipsită de fastul reconstructiv al lui Flaubert.” - George Călinescu, critic și istoric literar

”Nu e cartea din care te poţi trezi cu sute de sublinieri cu creionul simplu. E mai mult o lecţie de viaţă. O lecţie construită pe 7 nuvele, care parcă nu se leagă între ele, dar sunt unite de un fir roşu. Acest fir l-am despletit din a 3-a istorie şi l-am ştiut a înnoda în timp ce citeam a 5-a istorie. Tocmai pe acolo am înţeles de fapt că este vorba despre aceeaşi persoană, care trece prin cele 7 trepte ale reîncarnării şi culmea- trece prin aceleaşi chinuri şi suferinţe, neştiind că de fapt “calcă pe aceeaşi greblă”. Concluzie: şi sufletul poate fi uituc…” - Cristina Evtodii, blogul www.cristinaevtodi.com

 

Despre Autor


 

Liviu Rebreanu (27 noiembrie 1885, Târlişua, Bistriţa Năsăud - 1 septembrie 1944, Valea Mare, Argeş) este un prozator, traducător, romancier şi dramaturg. Debutează în revista „Luceafărul" din Sibiu (1 noiembrie 1908), cu nuvela Codrea, republicată, în timp, sub titlurile Lacrima, Dezertorul şi Glasul inimii.

În 1916 îi apar culegerile de schiţe şi nuvele Golanii, cu o prefaţă de Mihail Dragomirescu, care îl recomandă drept un reprezentant al „verismului". În 1920 publică romanul Ion (I-II), care va fi comentat de E. Lovinescu în „Sburătorul" („Ion e cea mai puternică creaţiune obiectivă a literaturii române") şi de Tudor Vianu în „Viaţa românească" şi distins cu Premiul „Năsturel-Herescu" al Academiei Române (1921). Volumul Catastrofa (1921), cuprinzând nuvele inspirate din război, anunţă prin problematică şi temă centrală Pădurea spânzuraţilor, încununat cu Marele Premiu al romanului (1924).

Dacă străduinţele sale pe tărâm teatral, cu comediile Cadrilul, Plicul (1923) şi Apostolii (1926), îi aduc doar succese efemere, cele de prozator fac din Rebreanu ctitorul romanului românesc modern. După Adam şi Eva (1925), naraţiune fantastică, bazată pe ideea metempsihozei, Ciuleandra (1927) şi Crăişorul (1929), îi apare Răscoala (I-II, 1932), altă capodoperă epică, închinată, ca şi Ion, „dramei pământului". - Crispedia.ro

Detaliile Produsului

Limba: Română
Coperta: Copertă tare
Pagini: 288
Editura: Litera
Apariția: 2009
ISBN: 978-973-675-613-9
Dimensiuni: 12,5 x 20,5 cm
Greutatea: 0.3000

Pareri

Părerile Clienților 2 item(s)

cCitind titlul,ma asteptam ca va fi in genul "Ultima noapte de dragoste,intaia noapte de razboi
Citind titlul,ma asteptam ca va fi in genul "Ultima noapte de dragoste,intaia noapte de razboi",dar banuielile nu mi s-au confirmat.Am citit,in schimb,o carte despre iubire universala,o naratiune complexa ce o recomand tuturor.
Evaluarea
Parerea lui Agony / (Plasată la data 26.06.2014)
Este primul roman avand ca tema credinta in reincarnare
Este primul roman avand ca tema credinta in reincarnare pe care l-am citit si chiar mi-a suscitat interesul pentru a studia problema mai amanuntit. Dar, pe acest fond al metempsihozei se desfasoara de fapt o superba poveste de dragoste traita pe parcursul a sapte perioade istorice diferite. Indiferent de numele si de pozitia sociala a protagonistilor ei intruchipeaza cuplul adamic dar si mitul androginului, fiinta ce-si dedica viata cautarii jumatatii pierdute. De atfel, ce este viata daca nu o cautare continua?
Evaluarea
Parerea lui Pena / (Plasată la data 26.06.2014)

Bestseller.md îți mai recomandă: